ABCivic – În ce hățișuri birocratice te rătăcești cel mai des?

Încheiem acum o perioadă în care am cântărit îndelung componentele aplicației ABCivic– noi o vedem cam ca pe busola lui Jack Sparrow, care îți arată drumul către locul în care vrei să ajungi. Mai puțin prozaic, cam ca pe un GPS care face lumină în cele mai întortocheate situații în care interacționezi cu mai multe instituții și birouri ale statului, care te zăpăcesc.

Scopul tău este simplu – vrei să obții indemnizația pentru creșterea copilului, să obții ajutorul de șomaj, sau să plătești taxele pentru casă ori mașină. Ca să faci asta, trebuie, în schimb, să parcurgi un labirint care te întoarce deseori din drum.

Aici vrem să acționăm mai întâi:

  • Connector.

    să descâlcim parcursurile prin instituții și birouri, cu hărți clare care să-ți ghideze pașii, etapă cu etapă.

  • Connector.

    la fel de important, vrem ca oricine să poată să evalueze calitatea interacțiunii cu un birou sau instituție, ca să vedem ce nu merge și ce poate fi îmbunătățit.

  • Connector.

    Vrem ca oricine să poată contribui, la rândul său, cu hărți de parcurs, pentru situațiile pe care le-a navigat deja.

Pe ABCivic
  • găseşti. evaluezi. contribui:
  • – găseşti hărţi de parcurs pentru situaţii în care ai nevoie de îndrumare în interacţiunea cu diverse instituţii pentru obţinerea unor documente sau pentru implementarea unor idei în spaţiul public;
    – evaluezi un serviciu public, oferi idei de îmbunătăţire sau faci o sesizare dacă întâmpini probleme;
    – contribui cu hărţi de parcurs pentru traseele pe care le-ai navigat deja (ştii deja ce-i de făcut şi vrei să le zici şi altora).

  • intri în contact:
  • – cu specialişti care să-ți ofere consiliere de specialitate în problema cetăţenească cu care te confrunţi;

  • organizezi:
  • – campanii pentru rezolvarea problemelor cu care te confrunți tu și comunitatea ta.

  • înțelegi:
  • – cum funcționează administraţia locală/instituţiile locale: ce atribuţii şi obligaţii au faţă de cetăţeni și ce drepturi şi obligaţii ai tu, ca cetăţean.

Acum ne concentrăm pe componenta „Gășești.Evaluezi.Contribui”. De ce?
– ca să-ţi fie mai uşor să interacţionezi cu instituţiile statului;
– ca să ai un instrument prin care să soliciţi servicii mai bune din partea autorităţilor publice;
– ca să creştem calitatea serviciilor oferite de autorităţile publice.

ABCivic a pornit de la început ca o aplicație construită colaborativ, de ieșeni și așa va fi în continuare. Hai să trecem împreună în următoarea etapă.

Am construit o listă cu 20 de situații prin care credem că trec cei mai mulți dintre noi, când, pentru un obiectiv clar, trebuie să parcurgem un traseu prin mai multe birouri și instituții, de-a lungul căruia ne rătăcim.

Te rugăm să dai note fiecărei situații, în funcție de cât de util ți-ar fi (ori ți-ar fi fost), să ai un instrument care să te ajute (sau să te fi ajutat la momentul oportun), să navighezi liniștit parcursul prin birouri și instituții.

Dacă printre cele 20 de situații, identificate de noi, nu se regăsește cea mai încâlcită călătorie prin care ai trecut, noteaz-o, ca s-o luăm în calcul.

Avem nevoie să știm ce este de cel mai mare folos, fiindcă ABCivic nu este o aplicație creată într-un laborator închis, ci de către și pentru ieșeni!

Ce urmează


  • Primele 10 situații care obțin punctajul cel mai mare, intră imediat în atenția noastră și începem să le cartografiem. Cu ele inaugurăm aplicația.

  • Vom merge în vizite de lucru la instituțiile implicate în fiecare dintre cele 10 situații, ca să documentăm care-i parcursul corect, care-s cele mai des întâlnite erori, unde apar blocajele și cum interacționează cetățenii cu funcționarii publici – deseori, încâlcirile apar în timpul comunicării, când informațiile sunt înțelese greșit sau sunt incomplete.

Ce-am făcut până acum:


  • Am cântărit îndelung componentele și funcționalitățile ABCivic. Vrem să răspundă cât mai bine nevoilor noastre de cetățeni, așa că am ieșit în mijlocul oamenilor, am adunat date, le-am centralizat și ne-am adunat în mai multe întâlniri de lucru ca să rafinăm concluziile și să clarificăm care-i drumul cel mai scurt către un impact cât mai mare, pentru o viață mai liniștită de cetățean, cu mai puține necunoscute când vine vorba despre interacțiunile de zi cu zi, cu instituțiile statului.

  • Ne-am întâlnit în ședințe de lucru cu programatori, ca să vedem cât de mult ne întindem din punct de vedere tehnic și care-s cele mai intuitive forme de prezentare a datelor, într-o interfață intuitivă.

  • Am discutat cu Primăria Municipiului Iași despre aplicația City Report, pentru sesizarea problemelor. PMI a achiziționat această aplicație acum 2 ani, dar n-a găsit încă soluții pentru operaționalizarea ei. Credem că este urgent ca ieșenii să aibă un instrument prin care să poată face lesne sesizări despre ceea ce observă că nu este în regulă, în jurul lor. În felul acesta, lucrurile se repară mai repede. O să revenim în curând cu vești despre asta.

Nu uita de formularul cu Top 10 situații în care hărțile de parcurs sunt vitale, ca să nu pierzi timpul plimbându-te dintr-un birou în altul, ca să rezolvi ce ți-ai propus, când trebuie să interacționezi cu instituțiile statului. Odată cele 10 situații identificate, ABCivic intră într-o nouă etapă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *