Altele

Primăria Iași, la prima vedere din interior. Ce-am aflat după ce 10 tineri și-au încheiat internhip-ul la principala instituție de management a Iașului

[cs_content][cs_section parallax=”false” style=”margin: 0px;padding: 45px 0px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][cs_text]În aprilie, s-a coagulat un grup format din 7 tineri care voiau instituții mai prietenoase cu cetățenii. O cale de-a contribui la asta, și-au spus, e să proiecteze un internship prin care tinerii să lucreze cot la cot cu angajații principalei instituții de management a Iașului. Ideea lor a fost salutată și întărită de consilierul local, Bogdan Crucianu.

Cei 7 au creat designul de proiect și au selectat 10 interni, din 30 de candidați. Le-am fost alături în una dintre primele experimente ieșene, în care cetățenii creează ei înșiși proiecte pe care le așază pe masa Administrației. Primăria Iași a spus „da” proiectului creat de tineri și 10 departamente s-au deschis pentru interni. Calitatea oamenilor care se implică într-o experiență schimbă cu totul conținutul experienței. Internii aveau o pregătire academică excepțională. Unii absolviseră două facultăți, sau două programe de masterat. Cu toții, voiau să contribuie. Acum, internship-ul s-a încheiat.
[/cs_text][cs_alert heading=”Iașul tânăr, la consult” type=”success” close=”false”]Povestea lor a început în luna aprilie, când o mână de tineri se întâlnea cu trei consilieri locali și cu viceprimarul. Tinerii vorbeau, consilierii ascultau și completau. Tinerii aveau propuneri. Voiau să contribuie la schimbarea pe care își doreau s-o trăiască. Noi voiam să construim poduri între cetățeni și reprezentanți, să punem în funcțiune releele de transmisie care leagă o comunitate de cei care s-au angajat să o reprezinte.

Iar reprezentarea înseamnă să duci ideile celorlalți mai departe. Când faci un exercițiu de imaginație și îți închipui cum ar fi să trăiești într-o lume în care clasa politică este formată exclusiv din oameni corecți, onești și de bună-credință, îți dai seama că până și în comunitatea aceea utopică, complexitatea societății pe care o reprezintă politicienii depășește cu mult capacitatea lor de-a acționa în numele ei. Reprezentarea trebuie să includă colaborarea cu cetățenii, ca să funcționeze în societatea contemporană. [/cs_alert][cs_text class=”h5″]Citește și: Tinerii deschid Primăria Iașului către tineri[/cs_text][cs_text]În continuare, vezi ce-au observat și ce au de spus cei 10 interni despre experiența la prima vedere din interior, a Primăriei. O lecție generală pe care am deprins-o noi, este că totul merge mai bine atunci când „omul din interior” întâlnește „un cetățean valoros” și are curajul să-i dea mână liberă, sub îndrumarea sa, ca să se implice și să acționeze, iar nu doar să observe, ca spectator. Știm că în ecuația curajului intră mai multe variabile, precum lipsa spațiului care să facă posibilă colaborarea în birouri, logistica insuficientă și nepotrivirile de program, care fac din colaborare o disturbare a unei agende încărcate. Toate variabilele acestea pot fi însă controlate, așa că păstrăm lecția despre eficiența colaborării deschise dintre „oamenii din interior” și „cetățenii activi”.[/cs_text][cs_text class=”h5″]În detalii, cum s-au simțit cei 10 tineri în departamente unde au lucrat – în cuvintele lor:[/cs_text][x_feature_box title=”Birou de Cooperare Economică și Turism” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Marian Ciprian Iordache

Experiența m-a ajutat să îmi fac o părere mai corectă despre cum este organizată și cum funcționează administrația locală din municipiul în care m-am născut și am locuit până în prezent. A creat contextul în care, pe cât posibil, să îmi pot aduce aportul la activitatea instituției. Am cunoscut mulți oameni profesioniști, competenți și deschiși la o colaborare productivă.

Am învățat:
– De ce anume se ține cont pentru buna administrare a activității publice
– Modalitățile prin care este promovat un oraș cultural de anvergura Iașului
– Modalități de încheiere a unor relații bilaterale și tehnici de negociere în afacerile internaționale

Ce s-ar putea îmbunătăți:
– Să fie solicitată mai mult participarea internului, în activitățile desfășurate de tutore
– Să se creadă mai mult în capacitățile și dorința de învățare a internului
– Să se facă mai multe activități cu toți internii.

[/x_feature_box][x_feature_box title=”Biroul Diaspora” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Mihai Alexandru Scurtu

Biroul Diaspora mi-a lărgit orizonturile. Am descoperit un nou mod de a privi lucrurile, din punctul de vedere al funcţionarului public, de această dată, şi nu al cetăţeanului. Primăria Municipiului Iaşi trebuie să susţină acest proiect în continuare, deoarece este o metodă extrem de bună de a transparentiza cât mai mult administraţia publică. Şi ce mod mai bun de a o face, dacă nu chiar prin tinerii acestui oraş studenţesc!?

În primul rând, am aflat despre românii care pleacă în diaspora și că viata de acolo nu este deloc ușoară. Doamna Adina a invitat un domn, special ca să vorbească cu mine și să-mi explice motivele pentru care s-a întors în țară, dupa 14 ani în care a trăit în Franța.

Am participat la relocarea unei firme olandeze de IT și am observat direct cum sunt create și întărite relațiile dintre o administrație locală și actorii economici străini. Am promovat, de asemenea, evenimentul „Repatriot”, organizat pentru românii din diaspora. Cu prilejul acesta, am contactat toate ambasadele și multe dintre asociațiile românești, active la nivel mondial.

Mai ales, am învățat că nici unul dintre departamente nu poate funcționa de sine stătător și, de aceea, am ajuns să văd majoritatea birourilor din Primărie. A fost o experiență care a avut un impact puternic în dezvoltarea mea personala. Mi-am dat seama că funcționarii cu care am interacționat, fac, într-adevăr, tot ce pot. Au nevoie ca cetățenii să îi înțeleagă, dar pentru asta, trebuie să atingem un anumit nivel de educație, ca societate. Oamenii pe care i-am întâlnit lucrează în folosul comunității, și nu împotriva ei. Am fost martor la scene nu prea frumoase, în care cetăţenii jigneau gratuit şi se purtau foarte urât cu funcţionarii publici, pentru că, de pildă, nu deschideau ghişeul la ora 08:00, când au ajuns dumnealor. Programul cu plublicul începea la ora 08:30, iar munca propriu-zisă a funcționarului demara, evident, mult mai devreme, cu pregătirile pentru ziua de lucru. În calitate de funcţionar public, este o adevărată artă să poţi comunica cu cetăţenii şi să rămâi calm şi binevoitor în acelaşi timp.

Ce s-ar putea îmbunățăți:
O mare problemă ține de lipsa spațiului. Să ai niște oameni atât de capabili, dar să nu ai spațiu pentru ca ei să își poată desfășura activitățile, nu este deloc normal. Spatiu prea mic, oameni prea puțini. Aerul condiționat ar putea fi pornit. Se simte o căldură destul de puternică în primărie.

Deși este remarcabil că un om face atâtea lucruri, nu ar fi rău ca fiecare șef de birou să aibă mai mulți delegați. Chiar dacă lucrează cu toții la capacitate maximă, Primaria se mișcă greu. Și nu doar Primăria. De exemplu, să ai 10 inspectori sociali în tot judetul este o mare problemă, în condițiile în care zeci de oameni termină anual facultatea și sunt specializați în domeniul ăsta. Resursele umane, cu siguranță, există. În prezent, 10 inspectori trebuie ca în decursul unui an, să verifice 10-14 mii de apartamente.

[/x_feature_box][x_feature_box title=”Biroul de Design și Arhitectură Urbană” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Andra Cotea

Am învățat care este parcursul legislativ prin care trebuie să treacă proiectele de construcții și ce documente sunt necesare pentru eiberarea avizelor. Programul a fost un pas important în definirea drumului meu profesional. Am reușit să-mi clarific traseul pe care vreau să-l urmez, am înțeles ce înseamnă o funcție în mediul public și, mai important, am acumulat experiență. [/x_feature_box][x_feature_box title=”Biroul de Democrație Participativă Locală” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Cipriana Cozma

Mă bucur că am „nimerit” la Biroul Democrație Participativă Locală, dar mai ales că am venit zilnic și că am putut observa felul în care funcționează o instituție publică. Am văzut ce softuri folosesc angajații și cu ce fel de documente operează. Participând la două ședințe, am observat procesul de lucru și am aflat prin ce etape trece organizarea unui eveniment, pentru care Primăria a fost sau va fi partener. Mi-au fost prezentate alte birouri care sunt în strânsă legătură cu cel pentru Democrație Participativă Locală, așa că am găsit contextul în care, împreună cu doamna Adriana și cu o altă colegă, să creăm un chestionar de evaluare a activității de soluționare a petițiilor. Acesta va fi distribuit în centrele de cartier.

Ce s-ar putea îmbunățăți: Ar trebui să existe o mai bună comunicare între organizatori și coordonatorii departamentelor, pentru a putea stabili un program de lucru comun, potrivit și pentru interni, și pentru tutori. Cred că ar fi mai productiv ca în fiecare departament, să pătrundă doi interni, pentru că asta îmbunătățește calitatea ideilor și a activităților. Spun asta fiindcă în ultima săptămână, am făcut echipă bună cu o nouă colegă, Diana Pricop, care în prima săptămână a lucrat în Biroul de Comunicare. De asemenea, ar fi fost ideal ca întâlnirea din penultima zi, când am vizitat instituțiile din subordinea Primăriei, să fi avut loc în prima săptămâna din internship, pentru a ne cunoaște mai bine colegii, de la început.
[/x_feature_box][x_feature_box title=”Biroul de Comunicare” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Intern: Diana Pricop

Învățătorul meu avea o vorba: „să îmbinăm mereu utilul cu plăcutul”. Pot spune că, în decursul celor două săptămâni de internship, asta am făcut. Am reușit să adun informații și să observ mai bine munca celor din administrația publică (care nu este ușoară, a’propos) și am reușit și să leg conexiuni cu o parte dintre colegii mei.

Deși în prima săptămână nu am avut foarte multă treabă, cu siguranță că a doua săptămână a compensat. Am învățat despre canalele de comunicare ale Primăriei șicum se scrie un reportaj sau un chestionar. Am înțeles mai bine relația dintre unele departamente și mi-am dat seama că majoritatea oamenilor care lucrează în administrația publică este deschisă către tineret și noutate.

Cred că este important ca, în anii următori, și alți tineri să acorde o șansă administrației publice și să continue ceea ce am început noi, pentru ca, în viitor, să se formeze ceva ce vom putea numi „tradiție”.

Ce s-ar putea îmbunătăți:
– Să se verifice foarte bine resursele logistice pe care Primăria le poate pune la dispoziție (de exemplu, locuri pentru interni în birouri);
– Să se aleagă Departamentele și în funcție de activitatea lor din perioada în care urmează să se desfășoare internshipul (ca să nu existe interni care sunt chemați să se implice în activități, în timp ce alții nu au prea multe de făcut);
– Să fie câte doi interni în fiecare birou;
– Vizita la instituțiile subordonate să se desfășoare în prima săptămână de internship.

[/x_feature_box][x_feature_box title=”Biroul de Relații Internaționale” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Roxana Văduva

Am avut ocazia să descopăr dacă sunt compatibilă cu cadrul instituțional al administrației publice locale, pe care, inițial, l-am crezut a fi rigid și plictisitor. Am învățat că apar provocări permanent și că dinamismul caracterizează cel mai bine ceea ce am făcut pentru două săptămâni, la Serviciul de Relații Internaționale.

Am întocmit documente de corespondență oficială și am aflat informații noi, care mi-au demonstrat, o dată în plus, relevanța legăturilor la nivel înalt și mi-au îmbogățit cultura generală. Mi-am dat seama că satisfacția muncii în domeniul administrației publice este direct proporțională cu responsabilitatea, un avantaj neașteptat pentru mine.

Am observat cum se concretizează acțiunile oamenilor care, într-adevăr, sunt pasionați de ceea ce fac, chiar dacă munca lor presupune o viziune pe termen lung și un proces îndelungat de operaționalizare, care nu poate oferi satisfacții imediate. Impactul acestor demersuri asupra Iașului, în schimb, este semnificativ: parteneriate, relațiile bilaterale și de înfrățire cu alte orașe sau state. Am văzut că se poate munci cu folos, sau că se poate aștepta terminarea programului zilnic. Diferența dintre rezultatele celor două abordări m-a făcut să îmi dau seama că orice aș alege să fac, este important să fiu în prima categorie.

Mi-a plăcut că am rămas, dincolo de experiență, cu niște contacte interesante și cu deschidere către ceea ce nu credeam înainte că vreau să fiu. Mi-au plăcut colegii, chiar dacă i-am cunoscut mai bine abia în ultimele două zile, și implicarea organizatorilor.

Lipsa posibilităților de ordin logistic din Primărie, pe care sunt conștientă că am resimțit-o mult mai puțin decât colegii mei, și durata redusă a programului, pe care poate că am perceput-o diferit față de ceilalți, au reprezentat singurele lucruri de îmbunătățit pe viitor, din punctul meu de vedere.

[/x_feature_box][x_feature_box title=”Serviciul Promovare si Monitorizare Calitate Mediu” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Ioana Buhac

Această experiență a fost un pas pe care simțeam că trebuia să îl fac, dacă voiam să văd o imagine limpede a societății în care trăim. Am întâlnit oameni frumoși și modești, deschiși și dornici de a te primi în echipa lor. Iar tu, tot ce trebuia să faci, era să ai curajul să pașești dincolo de prag. Orice tânăr are nevoie de o astfel de experiență, pentru că nu poți să vezi valoarea unui lucru, cu ochii închiși. Iașul are nevoie de implicarea oamenilor săi.

Am intrat în contact cu activitatea administrativă pentru dezvoltare durabilă și utilizarea rațională a resurselor. M-am familiarizat cu strategia de termoficare și reducerea poluării aerului, cu planurile de reducere a resurselor de energie neregenerabile și de creștere a independenței energetice a fiecărei clădiri. Am învățat despre managementul întegrat al deșeurilor – reducerea cantității de deșeuri neprocesate și creșterea volumului de resurse recuperate.

[/x_feature_box][x_feature_box title=”Centrul de informații pentru cetățeni” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Diana Socianu

Consider că pentru a ne putea forma o opinie adecvată despre o institutie, trebuie să eliminăm locurile comune și etichetele despre acea institutie. Experiența proprie îți arată cel mai bine cum stau lucrurile. În cele două săptămâni, am cunoascut oameni din „spatele” ghișeului, am observat de câtă răbdare și responsabilitate este nevoie pentru a putea ajuta fiecare persoană, care vine, câteodată, cu probleme care nu intră în atributiile tale, sau care nu știe de ce anume are nevoie, iar tu trebuie să ghicești problema și să îi dai rezolvarea. Cred că tinerii trebuie să conștientizeze aceste lucruri și, printr-un efort colectiv, să îmbunătățim imaginea formată în jurul acestor persoane.

Am fost plăcut surprinsă de deschiderea și prietenia cu care am fost primită și ajutată să înțeleg cum se lucrează la fiecare ghișeu și birou din cadrul Centrului de Informații pentru Cetățeni. Am văzut oameni care nu își caută scuze ca să nu își îndeplinească atribuțiile, chiar dacă ar putea găsi foarte multe, începând de la un spațiu de lucru foarte mic și lipsa dotărilor.

[/x_feature_box][x_feature_box title=”Biroul de Organizare Evenimente Publice” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Alexandra Mihailov

În biroul în care ar fi trebuit să desfășor practica nu am făcut mare lucru, în parte, din cauza perioadei în care n-au fost programate prea multe activități, și în parte, din cauza lipsei de timp/interes a coordonatorului din birou. Am învățat ce înseamnă parteneriatul dintre Primărie şi organizatorii particulari, pentru derularea unui eveniment privat. Cred că acest proiect merită sa continue, dar organizatorii ar trebui să se asigure din timp că internii vor avea de lucru în birou și să explice coordonatorilor din birouri, cum ar trebui să se desfășoare stagiul.

[/x_feature_box][x_feature_box title=”Biroul Relatii cu Societatea Civilă” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”center” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” graphic_icon=”wrench”]
Intern: Valentin Napoleon-Alexandru

Noi, tinerii, reprezentăm viitorul țării. Dacă noi ne limităm la „nu se face nimic în țara noastră”, pornim pe un drum greșit. Cred că deviza noastră trebuie să fie: libertate, responsabilitate și dăruire. Recomand tinerilor să se implice în activitatea administrativă.
Am învățat:
– Cum se menține comunicarea între Primăria Municipiului Iași și instituțiile de cultură din Iași, cultele religioase, structurile sportive și ONG-urile cu activitate la nivelul municipiului.
– Cum sunt monitorizate și evaluate activitățile desfășurate în proiecte finanțate din bugetul local, în cultură, culte religioase, sport și ONG-uri.
– Cum este evaluat gradul de respectare a regulamentelor de evaluare, selecție și finanțare a proiectelor din domeniile de cultură, sport, culte religioase și ONG-uri
– Cum sunt promovate inițiativele, proiectele și parteneriatele
– Cum se elaborează o cerere de finanțare pentru proiecte din diverse programe ale administrației locale

[/x_feature_box][cs_alert heading=”Ce urmează” type=”success” close=”false”]În perioada următoare, tinerii și coordonatorii lor vor împărtăși mai detaliat ce-a mers bine și ce n-a funcționat. Vom putea publica, apoi, designul original al proiectului alături de capcanele, provocările și surprizele care au secondat implementarea. În felul acesta, orice grup de ieșeni va putea replica experimentul, ca deschiderea Primăriei prin și de către tineri, să rămână un proiect aflat în mâinile cetățenilor. [/cs_alert][cs_text class=”h5″]Această ediție pilot a fost gândită și implementată de:[/cs_text][x_feature_list][x_feature_box title=”7 tineri, sprijiniți de noi:” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”left” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” child=”true” connector_width=”1px” connector_style=”dashed” connector_color=”#272727″ graphic_icon=”diamond”]Diana Danciu, Bianca Antohe, Florin Călin, Ioana Alexandra Gheorghiu, Lăcrămioara Maftei, Marius Ioan Iacob, Teodora Bogza[/x_feature_box][x_feature_box title=”Cu participarea Primăria Municipiului Iași, prin:” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”left” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” child=”true” connector_width=”1px” connector_style=”dashed” connector_color=”#272727″ graphic_icon=”bank”]Vasile Tiron şi Adina-Roxana Stoleru[/x_feature_box][x_feature_box title=”Și a Consiliului Local Iași, prin:” title_color=”” text_color=”” graphic=”icon” graphic_size=”60px” graphic_shape=”circle” graphic_color=”#ffffff” graphic_bg_color=”#2ecc71″ align_h=”left” align_v=”top” side_graphic_spacing=”20px” max_width=”none” child=”true” connector_width=”1px” connector_style=”dashed” connector_color=”#272727″ graphic_icon=”bank”]Bogdan Crucianu[/x_feature_box][/x_feature_list][/cs_column][/cs_row][/cs_section][/cs_content]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *