Noutăți

Colectare idei/propuneri pentru Ghid de Dezvoltare Urbană

Pentru arhitecţii, urbaniştii, artiştii, creativii sau cetăţenii care au idei/propuneri despre cum ar vrea să fie revitalizat, modernizat, regândit spaţiul public din oraşele reşedinţă de judeţ, avem un mic anunţ.

O echipă a Băncii Mondiale culege date pentru elaborarea unui Ghid de Dezvoltare Urbană pentru Reabilitarea/Modernizarea/Regândirea spațiilor publice. În acest sens, ne-au rugat să îi ajutăm cu colectarea de idei/propuneri de proiect pentru spații publice din cele 40 reședințe de județ ale țării. Îi interesează în primul rând propuneri noi, ce nu au fost deja implementate, indiferent de cât de bine elaborate sunt aceste propuneri (vor să vadă măsura în care astfel de idei există pentru aceste orașe).

Pentru elaborarea acestui ghid, ei au făcut o mapare a spațiilor publice din toate reședințele de județ (puteți vedea mai jos un exemplu pe Iași) și vor să adune propuneri existente deja pentru unele dintre aceste spații. Scopul demersului este de a scoate în forul public aceste idei, de a genera dezbateri și discuții pe marginea ideilor și de a îndemna administrațiile publice să realizeze concursuri de idei pentru proiecte integrate de urbanism.

Ei doresc să culeagă aceste idei de proiect până pe 15 iulie și să elaboreze o primă variantă a ghidului peste vară. Ne-au pus de asemenea la dispoziție hărtile Illustrator cu maparea spațiilor publice pentru toate cele 40 reședințe de județ. Daţi-ne un e-mail scurt la contact@asociatiacivica.ro şi vi le oferim, în caz că acestea vor fi de interes pentru voi.

Ideile/propunerile de proiect pot fi trimise direct la adresa: mionescuheroiu@worldbank.org

10 comentarii pentru “Colectare idei/propuneri pentru Ghid de Dezvoltare Urbană

  1. Berendea Nicolae spune:

    Buna ziua,

    Mi-ar placea sa vad mai multi copaci pe splaiul Bahluiului

  2. Antonescu Serban spune:

    Buna ziua. As dori sa se fluidizeze traficul la intrarile/iesirile din Pacurari si Bucium. De asemenea, un pasaj subteran sau suprateran intre Podul de Fier si Independentei. O pista de biciclete in padurea Ciric.
    Multumesc

  3. Popa Lucian spune:

    Dat fiind nivelul intens de trafic in oras, pe langa poluarea aerului, avem si o poluare fonica ridicata, generata de masinile care tranziteaza orasul, mai ales pe bulevardele mari, cum ar fi pe Str Pacurari, calea principala de intrare in oras.
    Zilnic trec sute de masini/ambulante/autobuze, creand un discomfort fonic greu de suportat, in primul rand pentru pietoni. De exemplu daca mergi pe trotuar 10-15 minute prin zona Pizza Smile/Supermarket Profi, nici n-ai cum sa vorbesti la un telefon, sau sa porti o conversatie cu persoana de langa tine fara sa tipi ca sa te faci inteles.
    Galagia asta de la rulajul masinilor poate crea in timp afectiuni auditive, mai ales copiilor…
    Astfel am o propunere pentru Primaria Iasi.
    Montarea de panouri fonoabsorbante, asemeni celor montate la Pasarela Octav Bancila, de-a lungul bulevardelor principale, de-o parte si de alta.
    In acest fel se creeaza o bariera fonica intre strada si trotuar, in plus ar preveni eventualele accidente cu victime, eliminand si problema traversarii neregulamentare.
    Exemplul dat cu Strada Pacurari este cel mai evident, dar sunt sigur ca astfel de probleme cauzate de traficul intens se regasesc in toate zonele rezidentiale unde este un bulevard mare, cu mai mult de 2 benzi pe sens.

  4. Alex spune:

    În primul rând, felicitări pentru inițiativă și dedicare.

    În al doilea rând, orașul Iași trebuie să își îmbunătățească aspectul (care de altfel a progresat foarte mult în ultimii ani).

    Vreau să evidențiez faptul că împreună cu inaugurarea Teatrului de Vară din incinta Palas existența clădirii E.On trebuie să înceteze conform contractului. În acest mod se poate elibera esplanada din fața Teatrului „Luceafărul”, spațiu care a fost proiectat pentru a realiza legătura dintre teatru și palat.

    De importanță majoră este și reamenajarea parcării din fața Palatului Culturii sub formă de parc/piață. Este inadmisibil ceea ce se întâmplă în acest moment. La poalele palatului se află o parcare care nici măcar nu este administrată de către PMI. Tot arealul respectiv trebuie regândit și amenajat cât mai repede posibil. Exemplul perfect pentru cât de mult poate influența un astfel de proiect viața unui oraș este centrul din Oradea.

    Consider de bun augur faptul că se plantează gazon și sper să continue în tot orașul.

    Parcul din Ciurchi (împreună cu terenul de fotbal și acea zonă ocupată de copaci) trebuie amenajată la nivelul anului în care trăim. În zona ocupată de copaci trebuie realizate alei, instalate bănci și coșuri de gunoi, iar pe viitor s-ar putea lua în considerare și gazonul. În zona actualului teren de fotbal orice sport este greu practicabil datorită stării precare a pământului. Nu cred că își are rost existența unui teren de asemenea dimensiuni și sugerez ca spațiul să fie divizat corespunzător astfel încât să se amenajeze 2-3 terenuri sintetice de mini-fotbal, 2-3 terenuri de baschet, o zonă de street workout iar acestea să fie înconjurate de o pistă de alergat. Ne putem inspira din proiectul orașului Cluj-Napoca – mai exact baza sportivă Gheorgheni. Orașul Iași duce o lipsă puternică de astfel de baza sportive publice și cred că investițiile de asemenea gen intră la categoria prioritate.

    De asemenea, sunt de părere că zonele dedicată exclusiv pietonilor trebuie extinse în zona centrală. Un alt aspect la care orașul nostru nu excelează este lipsa spațiilor de promenadă. O primă idee care nu necesită investiții imposibile și care poate fi integrată în proiectul reamenajării parcului din fața Teatrului Național (aștept investiția!!) este zona din fața Filarmonicii. Strada trebuie închisă permanent mașinilor (se poate ocoli fără bătăi de cap și fără o pierdere importantă de timp prin fața TNI), chioșcurile trebuie să dispară sau să fie integrate adecvat ca forme, dimensiuni și design. Acel gărduț care desparte parcarea TNI de Filarmonică trebuie să dispară (la fel ca și parcarea). Zona se poate transforma într-o piață, cu pavaj cu piatră cubică, bănci, gazon în zona copacilor, stălpi de iluminat, se poate amplasata o fântănă arteziană sau un scuar săpat în trepte pe modelul celei din Piața Sfatului din Brașov sau cum există în Piața Unirii din Timișoara – reprezentând un loc de întâlnire, relaxare și socializare, iar statuia lui Miron Costin poate fi mutată spre centru sau își poate păstra actualul amplasament – opțiuni sunt multe.

    Zona din fața Gării Centrale trebuie redată locuitorilor. Se poate realiza o parcare subterană de mari dimensiuni în zonă iar la suprafață propun amenajarea unei alte piațete sau chiar a unui parc cu vegetație de mici dimensiuni. Se poate realiza o cale de acces cu sens unic și o bandă pe sens pentru accesul taxiurilor pentru preluarea/coborârea clienților. În mijlocul acestei piațete/parc trebuie obligatoriu amplasată o locomotivă sau chiar un tramvai (de exemplu Tatra deoarece a făcut parte din istoria orașului câțiva zeci de ani). Din nou, exemplu pentru un astfel de proiect – cu modificările de rigoare specifice situației din Iași – este proiectul celor din Cluj-Napoca.

    Momentan mă voi opri la aceste idei și sper ca măcar 1-2 dintre ele să ajungă măcar pe masa edilului. Din păcate nu sunt nici arhitect, nici inginer sau orice m-ar putea ajuta în realizarea unor machete sau schițe.

    Mult succes!

  5. Alex spune:

    Am uitat: cu investiții minime se pot realiza și spații de joacă și recreere pentru câini în cam toate cartierele din oraș. Un astfel de exemplu este zona neamenajată a esplanadei Oancea. Ori partea de jos, ori partea dinspre Han Tătar.

  6. Dan spune:

    Parcul din zona Ciurchi-Metalurgiei ar trebui facut un tarc pt.proprietarii de caini sa nu se cace pe tot dealul ala si sa umble fara lese cu ditamai pitbulu

  7. Leonte Ovidiu spune:

    Pasajul subteran de langa Gara internationala ar putea fi extins intr-un pasaj cu acces auto care sa ofere inca o legatura intre Nicolina si oras (bd Cantemir, in cazul asta). In aceeasi idee, trecerile la nivel pentru pietoni dintre Galata/Mircea si bd N. Iorga, dar si cea de sub Podul Alexandru cel Bun sunt un pericol public – ar trebui construite poduri pietonale, cu rampa, nu cu scari, asa cum am vazut in Mamaia sat si in Navodari. Sau pasaje subterane, daca e mai ieftin.
    La podul pietonal peste Bahlui dinapropiere de Salubris, rampele sunt impracticabile pentru biciclete, pentru ca au unghi drept si sunt inguste. Poate le refacem?

  8. Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!

  9. binance kodu spune:

    I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.

  10. Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *