Transparentizăm Primăria și Consiliul Local Iași
In iulie 2016, cerem Primăriei și Consiliului Local sa publice pe site-ul oficial, informațiile publice care ajută ieșenii să înțeleagă cum funcționează administrația și să participe la procesul decizional.
Ce mai vrem:
Unde suntem
- 1. Să avem acces la „jurnalul” Primăriei și să putem găsi, într-o rubrică distinctă, dispozițiile primarului
Pe site-ul oficial a fost deschisă rubrica „Dispozițiil de interes public”, dar este rar și incomplet actualizată.
- 2. Să vedem ce proiecte urmează să fie supuse avizării, autorităților publice, în secțiunea dedicată Consiliului Local.
Pe site-ul oficial, la rubrica „Consiliu Local/ Proiecte HCL”, găsești proiectele asupra cărora te poți pronunța în termen de 10 zile de la publicarea lor.
Înainte, aceste proiecte erau „îngropate” în arhitectura site-ului, în rubrica generală „Acte de interes public”.
- 3. Să aflăm din timp când au loc ședințele de CL și ce proiecte vor supune la vot, consilierii.
În secțiunea „Consiliu Local/ Ședințe CL” sunt publicate anunțurile despre ședințele ordinare și extraordinare, împreună cu ordinea de zi și referatele care însoțesc proiectele supuse votului.
- 4. Să avem acces, după cel mult 3 zile, de la ședințele de CL, la documentele oficiale care arată ce-au hotărât consilierii și ce-au discutat în timpul ședințelor în plen.
Acestea sunt documente publice, conform legii.
În secțiunea „Consiliu Local/ Procese Verbale și minute ale ședințelor Consiliului Local” sunt publicate la timp, toate documentele.
- 5. Să urmărim cum sunt cheltuiți banii publici, într-o secțiune denumită „Achiziții publice”, coerent organizată, care include rubricile: achiziții directe, anunțuri/ invitații pentru proceduri de achiziții publice, rapoarte privind atribuirea și derularea contractelor, plăți.
Rubrica dedicată Achizițiilor directe este neactualizată.
Într-o discuție cu mai mulți reprezentanți ai Primăriei, ni s-a spus că informațiile care ar fi distribuite în rubricile propuse de noi (Anunţuri/Invitaţii proceduri de achiziţii publice, Rapoarte privind atribuirea şi derularea contractelor, Plăţi) se află pe site-ul SEAP și nu pot fi dublate, prin publicarea pe site-ul PMI.
Am discutat despre posibilitatea ca pe site-ul PMI să fie publicate anunțurile referitoare la achiziții, alături de link-ul asociat către SEAP, pentru fiecare proiect în parte.
Deocamdată, nu găsim nici un astfel de anunț. Știm că pe SEAP se înregistrează autoritățile contractante și ofertanții. Cei mai mulți dintre cetățeni nu știu cum să folosească acest site, ca să monitorizeze drumul banilor publici.
- 6. Să găsim ușor, într-o secțiune distinctă, toate documentele referitoare la buget.
În rubrica „Bugetul local” poți găsi documentele referitoare la buget în format excel.
Alte ferestre prin care vrei să privești.
Ca să participi la luarea deciziilor, trebuie să afli ce se întâmplă în aparatul administrativ.
Ce mai vrem:
Unde suntem
- 7. Să știm cum sunt analizate proiectele, înainte ca ele să treacă prin ultima etapă de dezbatere, când consilierii locali votează pentru sau împotriva lor.
Pe site-ul oficial a fost deschisă rubrica „Consiliu Local/ Minute Ședințe Comisii de Specialitate” , unde găsești minutele încheiate în urma reunirii membrilor din diferite comisii de specialitate ale CL.
Ni s-a comunicat că cererea noastră a fost supusă votului, iar consilierii au optat să publice minutele, iar nu procesele verbale, pentru aceste întâlniri.
- 8. Vrem să fie menționat, în procesul verbal încheiat după o ședință CL, cum a votat fiecare consilier.
Ni s-a comunicat că în prezent, regulamentul de organizare și funcționare CL prevede că numai la cererea expresă a consilierului, poate fi consemnat cum a votat.
Vom redacta un amendament în acest sens și vom invita consilierii să voteze pentru adoptarea acestei modificări.
- 9. Vrem ca toate documentele publicate pe site-ul Primăriei să fie editabile.
Ni s-a comunicat că angajații PMI își fac griji că ieșeni rău-intenționați ar putea prelua și modifica documentele oficiale, ca să le prezinte, mai apoi, ca fiind autentice. Am discutat despre posibilitatea de-a însoți versiunile scanate, de dublurile editabile.
- 10. Vrem să găsim în meniul principal al site-ului Primăriei, secțiunea dedicată audiențelor cu cetățenii.
- 11. Vrem să urmărim, într-o rubrică dedicată, evoluția proiectelor de investiții.
De cele mai multe ori, implementarea unui proiect presupune o perioadă de disconfort, în care nu poți circula pe o anumită stradă, sau trăiești în preajma unui șantier.
Când afli ce se întâmplă, poți înțelege mai ușor situația și să hotărăști cum să te organizezi, în continuare.
Ni s-a comunicat că această cerere a fost trimisă spre analiză, către serviciile competente, dar nu am primit un răspuns clar despre concluziile la care au ajuns cei responsabili să evalueze inițiativa.
Vom insista să discutăm despre asta, ca să găsim o soluție și orice ieșean să poată urmări evoluția proiectelor de investiții.
CIVICA
Intră în Istorie - Timeline & Documente originale
Vezi cum au mers lucrurile, pas cu pas, și documentele originale.
Poți să replichezi ce vrei 🙂.