Noutăți

Poate fi aceasta o soluție pentru cartiere mai atractive?

[cs_content][cs_section parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 15px 0px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ class=”cs-ta-left” style=”padding: 0px;”][cs_text]Mașinile pe trotuare, pietonii pe carosabil sunt în prezent o obișnuință în spațiile dintre blocuri din cartierele aglomerate ale Iașului, majoritatea construite înaintea anilor 90. Numărul deținătorilor de automobile a crescut mult în ultimii ani și cer primăriei să le facă mai multe locuri de parcare, pietonii cer trotuare libere, iar reprezentanții autorităților locale nu sancționează parcările neregulamentare pentru că știu că oamenii nu au suficiente locuri de parcare în cartiere.[/cs_text][/cs_column][/cs_row][/cs_section][cs_section bg_color=”hsl(0, 0%, 100%)” parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 15px 0px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][cs_text]Iar această situație are următoarele consecințe:

  • pietonii pot fi trași la răspundere în cazul producerii unui accident cât sunt pe carosabil;
  • obișnuința încălcării legii duce la creșterea agresivității în trafic;
  • pietonii din categoriile vulnerabile sunt descurajați să mai circule, persoanele în scaun rulant sunt excluse social prin blocarea accesului, copiii nu se mai joacă în fața blocului, părinții ducându-i la școală cu mașina pentru că, nu-i așa, e periculos pe jos prin cartier;
  • mersul pe jos a devenit tot mai rar, fiind înlocuit de deplasările motorizate, deci mai mult trafic, accidente, poluare;
  • faptul că o mașina poate fi parcată pe trotuar creează un precedent nesancționat, ceea ce conduce la încălcarea continuă a normelor de parcare.

[/cs_text][/cs_column][/cs_row][/cs_section][cs_section bg_color=”hsl(33, 100%, 50%)” parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 0px 0px 15px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][cs_text]

Și totuși ce este de făcut?

[/cs_text][cs_text]Știm deja că în lipsa unor măsuri de mobilitate care să crească atractivitatea transportului public, mersul cu bicicleta/trotineta și mersul pe jos, oamenii nu vor renunța la confortul mașinii personale. În plus, chiar dacă mâine ar fi luate astfel de măsuri, tot va fi nevoie de niște ani pentru schimbarea comportamentului de deplasare.[/cs_text][cs_text]Inspirați de  cei de la OPTAR, și împreună cu organizațiile membre ale Alianței pentru Promovarea Transportului Alternativ (APTA) propunem realizarea de zone rezidentiale în cât mai multe cartiere ale Iașului.[/cs_text][cs_text]Concret, ce presupune o astfel de soluție:

  1. Zonele rezidențiale, conform legislației, sunt acele zone care sunt prioritare pentru pietoni, aceștia putând folosi toată lățimea carosabilă, iar jocul copiilor fiind permis. Deținătorii de autovehicule vor putea merge cu max. 20km/h și vor parca doar în locurile amenajate;
  2. Vechile trotuare vor fi desființate, iar în locul lor vor fi realizate locuri de parcare, astfel parcările din cartiere vor intra în legalitate și va crește numărul de locuri de parcare rezidențiale taxate ca atare, iar banii ar putea fi folosiți pentru mici investiții necesare în infrastructura din cartiere.                                                                                                                                                                   ** O astfel de soluție este recomandată doar pentru străzi utilizate ca punct de destinație sau de plecare și nu pentru tranzit;

[/cs_text][/cs_column][/cs_row][/cs_section][cs_section parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 15px 0px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][cs_text]Suntem conștienți că pentru implementare nu va fi suficient un semn de circulație (foto 1), ci vor fi necesare campanii de informare, responsabilizare a deținătorilor de automobile, precum și montarea unor limitatoare de viteză.

Și, cel mai important, credem că succesul unei astfel de inițiative este strâns legat de dorința cetățenilor de a implementa o astfel de soluție. 

Înainte de a iniția orice fel de dialog cu reprezentanții autorităților locale despre această idee, vrem să aflăm părerea ta. Vrem să știm dacă ți se pare fezabilă o astfel de reconfigurare a spațiului dintre blocuri, ce avantaje și dezavantaje vezi?

Ne poți lăsa un comentariu la acest articol sau ne poți trimite un mesaj pe contact@asociatiacivica.roiasi.apta@gmail.com și, dacă timpul îți permite, ne-am bucura să ni te alături un grup de lucru pe acest subiect.

În acest moment, suntem în discuții cu câțiva ieșeni care locuiesc pe strada Prof. Petru Cujba (imaginea din fotografia de deschidere) care consideră că soluția ar putea fi testată acolo.

#orașepentruoameni #zonerezidențiale #mobilitateurbană [/cs_text][/cs_column][/cs_row][/cs_section][cs_section bg_color=”hsl(0, 1%, 91%)” parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 35px 0px 15px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][cs_text]Cadru legal:

Regulament aplicare OUG 195/2002 Reguli pentru circulaţia vehiculelor 

Reguli pentru circulația vehiculelor – Zona rezidențială

Art. 158.

(1) În zona rezidențială, semnalizată ca atare, pietonii pot folosi toată lățimea părții carosabile, iar jocul copiilor este permis.

(2) Conducătorii de vehicule sunt obligați să circule cu o viteză de cel mult 20 km/h, să nu staționeze sau să parcheze vehiculul în afara spațiilor anume destinate și semnalizate ca atare, să nu stânjenească sau să împiedice circulația pietonilor chiar dacă, în acest scop, trebuie să oprească.[/cs_text][/cs_column][/cs_row][/cs_section][cs_section parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 45px 0px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/3″ style=”padding: 0px;”][x_image type=”none” src=”https://asociatiacivica.ro/wp-content/uploads/2020/07/g38-zona-rezidentiala-600×600.png” alt=”” link=”false” href=”#” title=”” target=”” info=”none” info_place=”top” info_trigger=”hover” info_content=””][/cs_column][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”2/3″ style=”padding: 0px;”][x_image type=”none” src=”https://asociatiacivica.ro/wp-content/uploads/2020/07/1.jpg” alt=”” link=”false” href=”#” title=”” target=”” info=”none” info_place=”top” info_trigger=”hover” info_content=””][/cs_column][/cs_row][/cs_section][/cs_content]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *