Noutăți

Culpabilizăm potențialele victime?!

[cs_content][cs_section parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 45px 0px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][cs_text]În anul 2017, cele mai multe accidente rutiere grave din România s-au produs pe raza localităţilor urbane, în proporție de 38,3%. În plus, coliziunea dintre vehicul şi pieton a reprezentat cea mai frecventă situaţie de producere a accidentelor rutiere grave în termenii tipului de impact. Din totalul evenimentelor rutiere grave, 33,5% au fost cele care s-au produs în acest fel, ducând la moartea unei persoane la fiecare patru astfel de coliziuni.

În acest context, o campanie de prevenire a accidentelor rutiere este binevenită. Însă, în cazul unui accident care se produce pe trecerea de pietoni, cine e vinovat, conducătorul auto sau pietonul?

Pentru a nu lăsa loc de interpretări, am consultat Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, actualizat, care specifică faptul că:

Art. 135: Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere și în următoarele situații:

h) pietonului care traversează drumul public, prin loc special amenajat, marcat și semnalizat corespunzător ori la culoarea verde a semaforului destinat lui, atunci când acesta se află pe sensul de mers al vehiculului.

În plus, în același regulament este transmis clar că:

Art. 123: Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depășească 30 km/h în localități sau 50 km/h în afara localităților, în următoarele situații:

h) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare și marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflați pe trotuar, în imediata apropiere a părții carosabile, intenționează să se angajeze în traversare;

Drept urmare, în eventualitatea producerii unui accident pe trecerea de pietoni, vinovat ar fi conducătorul autovehiculului, care nu a acordat prioritate.

Desenele pictate în proximitatea anumitor treceri de pietoni din Iași, prin care se sugerează că este interzisă folosirea telefoanelor și a căștilor audio, culpabilizează posibilele victime în cazul producerii unui accident pe trecerilor de pietoni, aspect care nu ar trebui să fie normalizat, ci dimpotrivă, schimbat de îndată.

O campanie de prevenție a accidentelor rutiere în zona trecerilor de pietoni ar trebui să se adreseze conducătorilor auto, prin elemente de semnalizare sau de infrastructură reglementate prin lege, menite să-i determine pe șoferi să își adapteze viteza în mod corespunzător.

De asemenea, persoanele cu deficiențe de auz nu pot asculta muzică la căști, la fel de bine cum persoanele nevăzătoare nu se pot uita la telefon, așadar ele rămân în continuare vulnerabile. În plus, fie că avem sau nu (diz)abilități, infrastructura unui oraș trebuie proiectată și construită astfel încât să fie accesibilă pentru toate categoriile de persoane.

Normativul 51/2012 privind adaptarea clădirilor civile și a spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap stipulează care sunt cerințele minime, obligatorii, pentru ca toată lumea să poată să se deplaseze într-un mod sigur.

Am început demersurile pentru a accesibiliza o parte din trecerile de pietoni ieșene și vrem ca ele să continue în tot orașul, conform reglementărilor prevăzute prin lege.

În ceea ce privește campaniile de prevenție a accidentelor rutiere, vrem să vedem că autoritățile publice locale sunt preocupate de îmbunătățirea comportamentelor conducătorilor auto, astfel încât aceștia să fie mai precauți și, prin urmare, spațiul public să poată fi împărțit de toată lumea, în condiții de siguranță.[/cs_text][/cs_column][/cs_row][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][x_image type=”none” src=”https://asociatiacivica.ro/wp-content/uploads/2019/10/Capitolul-7-Partea-4-trecerea-pentru-pietoni-11.jpg” alt=”” link=”false” href=”#” title=”” target=”” info=”none” info_place=”top” info_trigger=”hover” info_content=””][/cs_column][/cs_row][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][cs_text]Surse:

Imagine principală via Bogdan Ciobanu

Buletinul siguranței rutiere – Raport anual 2017

Normativul 51/2012, privind adaptarea clădirilor civile și spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap

Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, actualizat

Scoalarutieră.ro – Curs de legislație rutieră explicat audio-video 3D [/cs_text][/cs_column][/cs_row][/cs_section][/cs_content]

Related Posts

Un comentariu pentru “Culpabilizăm potențialele victime?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *