Mobilitate, Noutăți

Ziua Mondială fără Mașini – Cum se prezintă orașul Iași?

În fiecare an, în data de 22 Septembrie, în întreaga lume se sărbătorește Ziua Mondială fără Mașini – World Car Free Day, încurajând șoferii să renunțe la mașină pentru o zi. 

La nivel european, sub egida Comisiei Europene, statele sărbătoresc Ziua fără Mașini în ultima zi din cadrul Săptămânii Europene a Mobilității din perioada 16-22 septembrie, în fiecare an cu o temă diferită.

Evenimentele desfășurate în această zi au scopul de a demonstra că nu depindem atât de mult de mașină, că putem să ne deplasam rapid și confortabil în oraș fără să poluăm atât de mult și fără să generăm congestii.

 

Interesul nostru pentru acest domeniu ne-a determinat ca în 2019, anul dinaintea pandemiei, să fim co-organizatori ai Zile fără Masini, alături de PMI și alte asociații. Atunci s-a închis o parte din centrul Iașului și s-a deschis pentru joacă, dans, workshopuri educaționale pe teme de mediu etc. De atunci, ne-am implicat împreună cu asociațiile partenere în APTA în diverse proiecte care să contribuie la un Iași mai sigur în trafic, mai prietenos cu participanții vulnerabili.

Ziua fără Mașini, Iași 2019

 

Însă Ziua fără Mașini este și un prilej de bilanț, ne oprim să analizăm dacă orașul este așa cum ar trebui să fie, dacă strategia de mobilitate asumată prin PMUD a fost implementată, dacă principiile europene de mobilitate au fost respectate.

Pe scurt, credem că lucrurile se mișcă în Iași, dar greu, șovăitor, de multe ori în ritmul 1 pas înainte, 2 înapoi:

  • deși a fost implementată de luni bune prima banda unică în Iași, în Nicolina, și s-a dovedid un succes, întârzie continuarea, asumarea de către administrație a unui calendar pentru extinderea și în alte cartiere. Astfel că deși avem un număr de tramvaie noi, moderne, ele stau prinse în trafic pe restul traseelor din oraș;
  • în continuare, deși avem de 2 ani un parteneriat cu administrația locală pentru un “Iași Accesibil pentru toți”, orașul nu are nicio trecere de pietoni accesibilizată conform Normativului 51/2012, iar lucrările de modernizare ale pietonalelor care se efectuează în oraș nu țin cont de acest normativ obligatoriu;
  • când principiile de mobilitate spun că la baza deplasarilor într-un oraș stau pietonii, decidenții noștri încă discută despre eliminarea unor treceri de pietoni ca să “fluidizeze traficul auto”;
  • deși a fost finalizată de luni de zile proiectarea pistei pentru biciclete Tudor – Agronomie, ea nu a fost implementată și în Iași exista încă benzile roșii de pe trotuare care fac rău atata biciclistilor, cat și pietonilor. 

 

Ziua Mondială fără Mașini este o sărbătoare, dar și un moment de reflecție, chiar de comparație cu alte orașe. 

Domeniul acesta, al mobilității urbane, este printre puținele în care putem să ajungem din urmă orașele vestice foarte rapid, utilizând scurtătura pe care ne-o oferă know-how-ul. Și asta pentru că drumul lor în rezolvarea problemelor de trafic în ultimii zeci de ani a fost unul sinuos. Au făcut multe greșeli, au cheltuit mulți bani în construcția de infrastructură urbană auto (pasaje, autostrăzi urbane, benzi auto noi), care nu au făcut decât să atragă și mai mult trafic auto și să scadă calitatea vieții.

Ceea ce fac de câțiva ani ca să deplaseze prin oraș mai mulți oameni, mai rapid și cu un impact de mediu mai mic este să pună în centrul dezvoltării circulației pietonii, apoi bicicliștii, utilizatorii transportului public și abia la final mașina personală

Iașul nu trebuie să reinventeze roata, nici să cheltuie inutil bani, ci să învețe din experiența acestor orașe.

Related Posts

Un comentariu pentru “Ziua Mondială fără Mașini – Cum se prezintă orașul Iași?

  1. Your blog is a gratitude festival, and I’m thankful for the lively celebrations of thankfulness that unfold in every post. Thank you for the joyous occasions!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *