Noutăți

Parcările publice ieșene sub lupa cetățenilor

[cs_content][cs_section parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 45px 0px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][cs_text]Miercuri, 6 noiembrie 2019, am organizat evenimentul Noi pe unde mai parcăm?, care face parte din Serile H.appyCities Lights, organizate lunar și simultan în orașe din țări diferite, pe continente precum Europa, Asia, Africa, America de Sud sau America de Nord. 

Tema principală a evenimentului, starea actuală a parcărilor publice din municipiul Iași – provocări și soluții – , a fost abordată de către invitații noștri, Radu Grigoraș, Direcţia de Exploatare a Patrimoniului din cadrul Primăriei Municipiului Iaşi, Ioana Amăriuței Popa, asociația ProBikeAddiction, Laurențiu Rădvan, prof.univ.dr. la Facultatea de Istorie a Univ. Al.I.Cuza Iași, respectiv domnul Dan Radu, jurnalist și, totodată, moderator al discuțiilor dintre invitați și participanții la eveniment: arhitecți, urbaniști, programatori, istorici, geografi etc.

Considerente generale legate de parcări

În 2019, ne-am preocupat de mai multe aspecte legate de mobilitatea urbană durabilă, așa că a venit cumva firesc să abordăm inclusiv parcările publice. Pentru o înțelegere mai bună a acestui subiect, am extras o serie de recomandări și principii, care vizează integrarea modului în care sunt gestionate parcările publice într-o strategie de mobilitate urbană centrată pe oameni:     

  • sunt necesare politici publice care să contribuie la reducerea utilizării automobilelor particulare în zonele urbane pentru a ameliora condițiile de trai și a reduce congestionarea, iar factorii care contribuie la dezvoltarea mai ușoară a unor astfel de politici sunt: îmbunătățirea transportului public, dezvoltarea facilităților pentru mersul cu bicicleta și mersul pe jos, elaborarea unor regulamente clare privind parcarea și accesul autovehiculelor în diferite zone ale orașului;
  • un aspect important al politicii de parcare este acela al conștientizării limitărilor urbanistice (terenuri disponibile, infrastructură) și economice ale administrațiilor locale și schimbarea percepției populaƫiei despre presupusa „obligaƫie” a oraşului de a asigura locuri de parcare, pe spaƫiul public, pentru toate maşinile particulare. Automobilul este un bun privat a cărui staƫionare se poate face fie în spaƫiu privat personal, fie în parcări cu plată;
  • orice politică publică legată de de parcări necesită urmărirea unor principii precum: 
    • limitarea şi taxarea parcării la sol;
    • organizarea pe cât posibil a necesarului de locuri de parcare în parcări multietajate, subterane şi supraterane;
    • restricționarea și reglementarea accesului în zonele sensibile (centrele istorice) pentru diferite grupuri de utilizatori;
    • tarifea diferențiată în funcție de zonă;
    • definirea unor zone cu emisii scăzute unde sunt permise numai autovehiculele care respectă standardele de emisii stabilite.

Situația parcărilor din Iași

Conform informațiile pe care le avem în prezent, acestea arată că:

  • în Iaşi există la acest moment 120.000 de maşini înmatriculate care au la dispoziţie 60.000 de locuri de parcare (reşedinţă, parcări publice, în lungul bulevardelor, private etc.);
  • Primăria Muncipiului Iași administrează aproximativ  11.000 de locuri, iar 2.000 sunt parcări publice. În jur de 8.000 sunt contractate de cetățeni, iar 1000 sunt în diferite forme/etape de licitație.

Puncte de vedere specialiști

Cei trei specialiști pe care i-am invitat la evenimentul „Noi pe unde mai parcăm?” au punctat mai multe subiecte importante, în funcție de expertiza proprie. Mai jos sunt principalele trei teme cu privire la parcările publice, pe care invitații le-au susținut în cadrul evenimentului:

A. Laurențiu Rădvan, prof.univ.dr. la Facultatea de Istorie a Univ. Al.I.Cuza Iași:

  • nu este necesar să reinventăm roata, ci ne putem folosi de experiența altor orașe europene. Repetăm deja din greșelile făcute în trecut de orașele din vestul Europei, cum ar fi faptul că trotuarele și pistele de biciclete au devenit locuri de parcare, punând în pericol pietonii;
  • actualul sistem de parcări de domiciliu din Iași este discriminatoriu și nu reușește să acopere toată cererea. Sunt numeroși oameni cu venituri modeste și pensionari care nu-și permit sumele la care se ajunge la licitațiile pentru parcări, astfel că se poate ajunge la situația în care o familie care deține trei mașini și are disponibilitatea financiară poate să liciteze pentru toate cele trei locuri. Singurul beneficiu în acest caz este nivelul ridicat de încasări la bugetul local;
  • e nevoie de un sistem universal de parcare, accesibil tuturor prin abonamente de cartier, pe principiul primul venit, primul servit. Budapesta, oraș care, la începutul anilor 2000, se confrunta cu congestionarea traficului, a făcut investiții în zone de tip Park&Ride, a creat politici de parcări coerente și a încurajat utilizarea mijloacelor alternative de transport.

B. Ioana Amăriuței Popa, fondator ProBikeAddiction:

  • trebuie regândit cu totul modul în care este proiectat și folosit spațiul public deoarece este necesară o echilibrare a spațiului public destinat străzilor, parcărilor, transportului public, pistelor pentru biciclete și trotuarelor pentru pietoni;
  • ne aflăm într-o etapă în care s-a pierdut controlul asupra parcărilor de mașini: se parchează în spații necorespunzătoare, cum ar fi trotuarele și spațiile verzi, se obstrucționează accesul și posibilitatea de deplasare în siguranță ale pietonilor și bicicliștilor;
  • este necesară reducerea utilizării autovehiculelor personale și încurajarea transportului alternativ, durabil, iar parcările să fie gestionate astfel încât să fie atractive pentru șoferi și bicicliști deopotrivă;
  • sunt necesare investiții în infrastructură pentru biciclete, la standarde europene, pentru a soluționa mai multe categorii de probleme. Îmbunătățirea sistemului de transport public și protecția mediului ar trebui să fie și ele prioritare pentru orice urbanist sau decident politic, iar orice măsură luată în acest sens ar trebui să fie proiectată luând în calcul nevoile urmașilor noștri, lucru care este posibil dacă există viziune și voință. 

C. Radu Grigoraș, şef Serviciu Exploatare Patrimoniu, Primăria Municipiului Iași:

  • Poliția Locală Iași nu poate amenda mașinile parcate neregulamentar în absența șoferilor, din cauza unei decizii luate de Înalta Curte de Casație și Justiție, aspect care creează numeroase probleme legate de accesibilitate și siguranță pentru pietoni;
  • în lipsa unui cadru care să ofere suficiente alternative pentru conducătorii auto, amendarea celor care parchează neregulamentar nu reprezintă o soluție fezabilă;
  • realizarea parcărilor supraterane și subterane ar putea contribui la rezolvarea parțială a problemei legate de numărul mic de parcări publice, însă acest lucru presupune identificarea resurselor financiare, a unor soluții tehnice fezabile, asupra cărora atât specialiștii din diverse instituții, cât și cetățenii să se pronunțe favorabil.  

Concluzii și pașii următori

Este necesară o viziune clară privind parcările publice, pe care decidenții politici să o pună în aplicare, iar acest lucru este posibil doar prin implicarea specialiștilor și consultarea cetățenilor, printr-un proces de implementare transparent. 

Există instrumente pentru autoritățile locale care doresc să-și definească o viziune/strategie și să realizeze un set de măsuri legat de parcarea mașinilor și accesul autovehiculelor particulare, cum ar fi Ghidul de planificare și gestionare a sistemului de parcări urbane sau Integrarea gestionării parcării și accesului

Împreună cu participanții la evenimentul „Noi pe unde mai parcăm?”, am identificat atât problemele percepute de către locuitorii Iașului, cât și posibile soluții pentru ameliorarea carențelor din sistemul de parcări publice. 

Am inclus toate aceste informații într-o scrisoare pe care am trimis-o Primăriei Municipiului Iași, alături de solicitarea de a ne transmite care este strategia și planul de implementare pentru parcările publice din Iași, atât pentru următorul an, cât și pe termen lung. 

 [/cs_text][/cs_column][/cs_row][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ class=”cs-ta-center” style=”padding: -10px 0px 0px;”][x_button shape=”rounded” size=”x-large” block=”false” circle=”false” icon_only=”false” href=”#” title=”” target=”” info=”none” info_place=”top” info_trigger=”hover” info_content=””]Citește scrisoarea trimisă Primăriei Municipiului Iași[/x_button][/cs_column][/cs_row][/cs_section][/cs_content]

Related Posts

6 comentarii pentru “Parcările publice ieșene sub lupa cetățenilor

  1. Elena spune:

    Buna.Sunt proiecte facute in acest sens?Unde putem gasi informatii mai multe?

    1. Iulian Boia spune:

      Elena, poți consulta Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) realizat în 2016 http://www.zmi.ro/downloads/PMUD%20Iasi%20-%20Versiune%20finala.pdf.

  2. alayd spune:

    Wow Thanks for this site i find it hard to see exceptional related information out there when it comes to this material appreciate for the content site

  3. alayd spune:

    Wow Thanks for this site i find it hard to get a hold of good resources out there when it comes to this content appreciate for the information site

  4. alayd spune:

    Wow Thanks for this blog post i find it hard to search for good ideas out there when it comes to this material appreciate for the information website

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *